Напишете дума/думи за търсене

Мария Монтесори: Детето най-първо трябва да осъзнае разликата между добро и зло

Според известния метод Монтесори обучението и възпитанието на децата трябва да започне преди 3-годишна възраст като най-общо този метод се случва без манипулиране на поведението чрез наказания и награди.

А главната цел на метода Монтесори е свързана с общуването – между деца и възрастни, между деца и деца. То се разделя на няколко етапа.

Етапи при детското развитие според метода Монтесори:

от 0 до 3 години – време, в което се развива детската душевност, която се влияе от тази на възрастните;
от 3 до 6 години – детето се влияе най-често от онези възрастни, които са най-близо до него чисто душевно;
от 6 до 12 години – детето расте без промени;
от 12 до 18 години – в този етап се случват промени, свързани с растежа и те доста наподобяват онези промени от етап 1 (0-3г.); Този етап го делим условно на два подетапа:
от 12 до 15 години;
от 15 до 18 години;

Как възниква методът Монтесори?

Италианският лекар и световно признат педагог д-р Мария Монтесори развива система от научни наблюдения, която се основава на възрастта на децата. Нейните подходи могат да бъдат прилагани, както в детската градина, в училище, така и у дома. Основното за метода Монтесори е, че се сформират групи с деца на различна възраст с цел по-малките да се учат от по-големите. Ролята на възрастния/учителя/родителя е да съблюдава процеса и да го води, но да не се намесва активно в него. Този тип комуникация е изключително полезна за всички страни. Децата се научават да общуват с хора на всякаква възраст, което в бъдеще им носи само позитиви.

Днес ви споделяме някпо цитати за образованието на децата от Мария Монтесори.


1. В децата е скрита същността на бъдещето.

2. Образованието на децата започва с раждането.

3. Първото нещо, което детето трябва да развие като умение, е да осъзнае разликата между добро и зло.

4. Ако едно дете е непрекъснато критикувано, то се научава да критикува, ако обаче по-често бива хвалено, то се научава да цени себе си и околните.

5. Не се опитвайте да помагате на дете, което има усещането, че ще се справи само.

6. Всяко дете може да бъде увлечено от ученето до степен да избухне от идеи и вдъхновение.

7. Дете, което умее да се концентрира, е щастливо дете.

8. Образованието на децата от най-ранна детска възраст днес е ключът към по-добро общество утре.

9. Освободете потенциала на детето и то ще трансформира света.

10. Единственият език, който човек усвоява перфектно, е този, който научава в ранна детска възраст.

11. Никой социален проблем не е толкова универсален, колкото потисничеството на детето и детството.

12. Децата заслужават уважение, най-малкото, защото са по-добри от възрастните заради своята невинност и по-големите шансове, които имат за бъдещето си.

13. Всяко дете трябва да бъде оставено да израсте не само физически, но и духовно. Майките най-добре знаят как да стане това, следвайки тайнственото духовно израстване на любимото си дете, което ще се превърне в божествено и интелигентно творение.

14. Заобикалящата среда на детето трябва да е богата на елементи и мотиви, които да възбуждат интереса му и да го подканят да експериментира самостоятелно.

15. Ръцете изразяват в най-голяма степен човешкия характер. Те са средство за докосване, разбиране, усещане при хората. При животните това са устните.

16. Уважението и закрилата на жената и майчинството трябва да са основна социална отговорност и един от най-важните принципи на човешкия морал.

17. За развитието на човешката душевност основно значение имат радостта, осъзнаването на собствените възможности, оценката и любовта на околните, чувството за полезност и значимост на една личност за другите.

18. Когато решите въпроса с контрола върху вниманието на детето, вие сте решили всички въпроси, свързани с образованието му.

19. Ако разумът е триумфът на живота, казаните думи са прекрасното средство, чрез което се проявява човешката интелигентност.

20. Въображението не би било нищо, ако човешките същества нямат силата и смелостта да го използват, за да създават и творят.

21. От всички неща на света, най-голяма сила има любовта между хората.

22. Предотвратяването на войните е дело на политиците, установяването на мир е дело на образователните дейци.

23. Същността на независимостта е да можеш да направиш нещо за себе си.

24. Не се опитвайте да изтривате следите, които детето чертае в мекия восък на вътрешния си свят.

25. Най-същественият знак за успех на един учител е да може да каже: “Децата сега работят, сякаш не съществувам”.

  • Ключови думи:
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ