Напишете дума/думи за търсене

Без достатъчно сън могат да възникнат проблеми с растежа при детето

Получаването на достатъчно сън е важно за малкото дете по много причини - от възстановяване на енергията до изграждане на мозъчни връзки.

Сънят също така подхранва физическия растеж. Той е сложен процес, който изисква няколко хормона за стимулиране на различни биологични събития в кръвта, органите, мускулите и костите. Протеинов хормон, секретиран от хипофизната жлеза, наречен хормон на растежа (или "човешки хормон на растежа"), е ключов играч в тези събития. Няколко фактора влияят на неговото производство, включително хранене, стрес и упражнения. При малките деца обаче най-важен фактор е сънят.

Растежният хормон се освобождава през целия ден. Но най-интензивният период е малко след началото на дълбокия сън. Малчуганите, които посещават градина, се нуждаят от около 10 до 12 часа на нощ (като дрямките намаляват и в крайна сметка изчезват около 5-годишна възраст), а по-големите в предучилищна възраст - от 9 1/2 до 11 1/2 часа на нощ. Нуждите са донякъде индивидуални, като някои малчугани изискват малко по-малко или повече от своите връстници. Без адекватен сън могат да възникнат проблеми с растежа. Производството на хормона също има риск да бъде нарушено при деца с определени физически проблеми със съня, като обструктивна сънна апнея. 

Недостигът на качествена почивка може да повлияе на височината. Някои деца не успяват да произвеждат достатъчно хормон на растежа по естествен път и липсата на сън влошава проблема. Това може да доведе до състояние, известно като дефицит на растежен хормон, което може да засегне силата на сърцето или белите дробове или функцията на имунната система.

Децата, които не спят достатъчно, понякога проявяват и други промени в нивата на хормоните, циркулиращи в тялото им. Тези, които регулират глада и апетита, могат да бъдат засегнати, което кара детето да преяжда и да има предпочитание към висококалорични въглехидрати. Нещо повече, недостигът на сън ще повлияе на начина, по който тялото метаболизира тези храни, предизвиквайки инсулинова резистентност, която е свързана с диабет тип 2. Липсата на почивка през нощта също може да повлияе на двигателните умения и концентрацията, което води до повече злополуки и поведенчески проблеми и лошо представяне в училище.

СНИМКИ: Unsplash
СНИМКИ: Unsplash

Повечето деца се нуждаят от повече сън, отколкото родителите им мислят. Признаците, че отрочето ви може да не си почива достатъчно, включват капризност или летаргия през деня, затруднено концентриране в училище или намаляване на оценките и трудно събуждане сутрин.

Как да подобрите съня на детето?

Установете точно определено време за лягане. Децата в училищна възраст трябва да са в леглото от 20 до 21 часа.

Създайте добър режим преди сън, който помага на детето да се отпусне. Може да включва къпане или лека закуска, четене на приказка преди лягане и тихо говорене или пеене.

Уверете се, че стаята на детето ви е подходяща за сън.

Трябва да е тъмно и тихо.

Не дръжте телевизор и компютър в стаята.

Избягвайте стимулиране и активност преди лягане.

Придържайте се към същия график и рутинни процедури за лягане през уикендите и ваканциите.

Промените от време на време няма да предизвикат дългосрочни смущения, но нередовното време за лягане може да доведе до лоши навици за сън.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ