През последните години се забелязва нарастващ интерес към логопедичните консултации от страна на родители на съвсем малки деца, често още преди навършване на тригодишна възраст. Най-честото притеснение е свързано със забавено проговаряне. По време на тези срещи родителите обикновено търсят ясна представа за това какво се очаква от детето им според възрастта и как биха могли да му помогнат в развитието на речта и езика. Поради тази причина решихме да обобщим най-важните етапи в езиково-говорното развитие, като започнем от самото начало на живота. Колкото по-рано се забележи отклонение от нормата, толкова по-успешна може да бъде терапията.
Още от първия ден след раждането бебето започва активно да усвоява езика, макар и все още да не произнася думи. Всеки звук, който издава, всяка гримаса или жест, допринасят за изграждането на бъдещите му комуникативни умения. Процесът на проговаряне е постепенен и започва със слухово възприемане, преминава през гукането и лепетната реч, за да достигне до първите думи и кратки изречения. Именно поради това е от съществено значение още в най-ранния период да се подпомага цялостното развитие на детето, включително и езиково-говорното.
В периода от раждането до около една година то изразява своите състояния, желания, чувства и нужди по различни начини. Комуникацията се осъществява чрез плач, викове, усмивки и визуален контакт. Постепенно се появява гукането, което с времето се трансформира в лепетна реч – повтарящи се сричкови комбинации като „ма-ма-ма" или „та-та-та". Малките често сочат това, което искат, гледат внимателно лицата на близките си и им се усмихват. В този етап може да се чуят и първите думи като „мама" и „тате". Децата започват да се забавляват, като имитират звуци, махат за довиждане с ръка и пляскат.
Основната причина, поради която малките деца на тази възраст комуникират, е желанието им да се свържат с друг човек, да изразят нужда или емоция, да покажат какво искат или да изразят протест. Понякога просто се наслаждават на звуците, които издават.
Разбирането също се развива активно през този период. Дете на около една година обикновено реагира на името си, обръща се при непознат шум, започва да разбира смисъла на думи като „не" и разпознава кратки изречения, свързани с ежедневни дейности, като например „Сега ще ядеш" или „Хайде да те къпем". В много случаи детето е способно да изпълни прости инструкции, като например да подаде играчка при поискване.
За да се подпомогне езиковото развитие в тази възраст, е полезно редовно да се четат книжки с много илюстрации, като родителите назовават предметите и повтарят думите няколко пъти. Детските залъгалки, придружени с жестове, са чудесен начин за стимулиране на говора. Много полезни са и игрите, които насърчават имитация – например удряне по барабан на смени с възрастен, игри от типа „Дзак!", както и използването на кратки и ясни изречения в ежедневната реч. Имитирайте звуците и движенията, поощрявайте всеки опит за изговаряне на нова дума, разказвайте какво правите в момента и създайте усещане, че общуването е приятно и забавно занимание, а не нещо задължително. Разглеждането на предметни картинки, снимки на близки хора с назоваване на имената им, както и звукови игри с уста също оказват положителен ефект върху развитието.
Понякога обаче е възможно да се появят сигнали, които подсказват за евентуални затруднения. Ако детето не реагира на звуци, показва безразличие към хората около себе си, не се обръща при повикване с името си до края на първата година, не сочи, не задържа погледа на близък човек, не проявява интерес към речта на другите, не се усмихва, не издава звуци, когато е будно, или не преминава към лепетна реч, е добре да се потърси мнение от логопед с опит в ранното детско развитие.
Ранната диагностика може да бъде ключът към пълноценното развитие на речта. Колкото по-рано се обърне внимание на тези признаци, толкова по-ефективно може да се помогне на детето да развие комуникативните си способности.
Коментари (0)
Вашият коментар