Само за осем години броят на децата със специални образователни потребности (СОП) в детските градини у нас се е удвоил, съобщава БГНЕС. Докато през учебната 2017/2018 година те са били под 3000, през 2024/2025 г. броят им вече надхвърля 7000.
По данни на Министерството на образованието и науката общо 31 505 деца и ученици със специални потребности се обучават в образователната система. От тях 7425 са в детски градини (от общо 210 288 деца), а 24 080 – в училища (от 681 361 ученици).
За последните осем години се отчита рязък ръст на учениците в комбинирана форма на обучение – със 143%, както и в индивидуална форма – със 121%. Въпреки това, много училища не усвояват предвидените средства за ресурсно подпомагане, въпреки че нормативът за тях е увеличен със 140%.
Проверка на МОН в 383 училища показва, че в 54% от тях има общо 3 милиона лева неизползвани средства – нещо, което експертите определят като недопустимо на фона на растящите нужди от подкрепа. Половината от тези училища имат паралелки с повече от три деца със СОП, но въпреки това не са назначили помощник на учителя.
Установени са и нарушения в индивидуалните учебни планове – в много случаи в тях липсват учебни предмети, а учениците често изучават само български език и математика. Освен това учебното съдържание често не се адаптира към нуждите на децата, което противоречи на наредбата за приобщаващо образование.
През последните години се наблюдава и драстичен ръст на броя на учениците със СОП. Ако през 2016/2017 учебна година те са били 14 054, през 2024/2025 г. броят им достига 19 371. Особено тревожно е увеличението на децата с емоционални и поведенчески разстройства – от 1416 през 2016 г. до 1907 през настоящата учебна година.
 
             
             
         
     
     
     
     
     
     
                 
             
                     
                     
                    
Коментари (0)
Вашият коментар